Guardian improves original headline to story on ALLEGED ‘Israeli tear gas’ fatality

The Guardian published this Reuters report today:

headlineThere’s one big problem. As you read the report it’s clear that, at this point, there are only “claims” by Palestinian “witnesses” that “an 85-year old Palestinian died after inhaling teargas fired by the Israeli army”.   The Israeli military is investigating the incident, and the allegation has not been corroborated.

Indeed, if you read reports elsewhere which cite the same Reuters story, you’ll see that a significant qualification was included:

headline

Even Al-Arabiya noted that the report was only based on Palestinian sources:

alarabyia

Later in the day, Guardian editors changed the headline, adding quotes around ‘after inhaling tear gas’ and revising language in the strap line (“Villagers say…”) to indicate that the allegations are only based on what some Palestinians are telling the media.

revision

Finally, as past claims about Palestinians allegedly killed by Israeli tear gas demonstrate, responsible media outlets would be wise to follow this story closely and not base their reports merely on Palestinian sources.

Editor’s Note:  We were recently contacted by Guardian editors to explain that CiF Watch did not prompt the correction, and that their staff caught the error and made the change on their own. The title of this post has been amended accordingly.

Written By
More from Adam Levick

Comment is Free contributor, Abdel al-Bari Atwan, praises terrorist attacks in Eilat

H/T Just Journalism Abdel al-Bari Atwan, editor-in chief of the London-based pan-Arab newspaper...
Read More