Times reporter Catherine Philp falsely claims Oxfam cut ties with Johansson

In the short time we’ve been monitoring the work of Times Middle East correspondent Catherine Philp, we’ve already noted a few significant errors. (Note: All Times stories referenced below are behind pay walls.)

philp

  • And, in late December we fisked an ugly smear (Settlements choke peace in little town of Bethlehem, Dec. 24) suggesting that Israel was ruining Christmas in Bethlehem, and which contained the false claim – later corrected by Times editors – that the Christian holy city had become more densely populated than Gaza.

The latest report by Philp which caught our eye was a curiously titled piece (Israel starts new propaganda war to beat boycott, Feb. 11) about efforts by Israeli government officials to combat boycott efforts, and included this passage:

Oxfam was accused of promoting an anti-Israeli boycott last month when it parted company with Scarlett Johansson, the Hollywood star, over her promotional work for SodaStream. The Israeli company manufactures products in a West Bank settlement.

Of course, the claim that Oxfam “parted company with Scarlett Johansson” is not true.  

As statements by both Oxfam and Johansson and every other media outlet and blog we are aware of – made clear, it was Johansson who ‘parted company’ with Oxfam after the highly politicized NGO criticized her decision to become the global brand ambassador for SodaStream.  

We contacted editors at The Times concerning this false claim and are awaiting a reply.

Enhanced by Zemanta
Written By
More from Adam Levick

Walter Russell Mead proposes a new path to Israeli-Palestinian peace

Walter Russell Mead Mead points to younger Palestinians he met on a...
Read More