Reviewing BBC promotion of PFLP linked NGOs

On October 22nd Israel’s minister of defence, Benny Gantz, designated six Palestinian NGOs linked to the PFLP (Popular Front for the Liberation of Palestine) terrorist organisation. The Times of Israel report on the story includes the following:

““Those organizations were active under the cover of civil society organizations, but in practice belong and constitute an arm of the [PFLP] leadership, the main activity of which is the liberation of Palestine and destruction of Israel,” Gantz’s office said in a statement. […]

According to the Defense Ministry, all six organizations employed senior PFLP members, “including activists involved in terror activity.”

Taken together, the rights groups are some of the best-known organizations in Palestinian civil society. Many have received considerable funding in grants from European Union member states and the United Nations, among other donors.

“Those funds served the Popular Front for payments to security prisoners’ families and martyrs, wages for activists, enlistment of activists, promotion of terror activity and strengthening, promotion of the Popular Front activity in Jerusalem, and distribution of the organization’s messages and ideology,” said the Defense Ministry.”

The six organisations are: Addameer, Al Haq, Bisan Center, DCI – Palestine, UAWC and UPWC.

Despite the links between the PFLP and some civil society organisations having been known for several years, past BBC content (most recently just last month) has promoted some of those NGOs or featured contributors connected to them. For example:

Addameer:

PARTISAN REPORT ON DETAINED PALESTINIAN ‘CHILDREN’ FROM BBC’S GENDER AND IDENTITY CORRESPONDENT

BBC-PROMOTED NGO’S TERROR LINKS SURFACE AGAIN

DONNISON’S ‘WOMAN IN THE RAMALLAH STREET’: PROFESSIONAL ANTI-ISRAEL CAMPAIGNER

Al Haq:

SERIALISED PROPAGANDA, OMISSION AND INACCURACY ON BBC R4’S ‘BOOK OF THE WEEK’

BBC CONTINUES TO AVOID TELLING AUDIENCES WHAT BDS IS REALLY ABOUT

BBC’S DONNISON PROMOTES AL HAQ TRANSLATION OF PA PROPAGANDA

Bisan Center & UAWC:

BBC EDITORIAL GUIDELINES ON CONTRIBUTORS’ AFFILIATIONS IGNORED YET AGAIN

BBC AGAIN FLOUTS EDITORIAL GUIDELINES IN INTERVIEW WITH ‘ACTIVIST’

WHO IS BBC WORLD SERVICE RADIO’S ‘HUMAN RIGHTS ACTIVIST’?

DCI – Palestine:

REVISITING A 2014 BBC REPORT BY JON DONNISON

Nearly nine years ago a BBC News website report about a raid on the offices of two of the six NGOs now designated by Israel stated:

“The Israeli military said the NGOs were linked to the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP), which Israel considers a terrorist group.”

As was noted here at the time:

“Some thorough investigative reporting on the part of the BBC into the subject of Palestinian NGOs would do much to advance its audience’s (and its own) understanding of the fact that in the Middle East, “human rights defenders” are not always all they claim to be.”

Nevertheless, we see that BBC journalists have continued to uncritically quote and promote representatives of some of those terror linked NGOs regardless.

Related Articles:

BBC NEWS IGNORES EXPOSURE OF PALESTINIAN TERROR CELL

REVISITING THE BBC NEWS WEBSITE’S PFLP PROFILE

More from Hadar Sela
Weekend long read
Our weekly round up of Middle East related background reading.
Read More
Join the Conversation

5 Comments

  1. says: Grimey

    It is no surprise that the BBC regards these designated terror-linked NGOs as ideal sources for more sh*t to throw at Israel. The BBC is no innocent reporting medium – its every word is carefully edited and calculated to do the maximum damage to Israel and make it easier for Iran to implement their destruction threats. The BBC is an active and full part of the problem.

  2. says: Neil C

    It is also time the government acted and withdrew their licence to freely promote Iranian Islamic ideology, whilst denigrating the only Jewish state in the world. In other words the BBC is an antisemitic organisation which was probably the conclusion of the Balen report, funded by the British license payer twenty years ago but denied release to the general public by the BBC management until this day.

Leave a comment
Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *