Four times less BBC Online coverage of Arafat ‘not poisoned’ stories

On December 26th the Russian forensic institute which was one of three organisations to have been provided with samples from the exhumation of Yasser Arafat’s remains announced that – like the French laboratory which conducted similar tests – its findings indicated that Arafat died of natural causes.

So to recap, two of the three institutions (Russian and French) which carried out tests ruled out poisoning in favour of a natural cause of death, whilst one (Swiss) said that its findings “moderately supported” the poisoning theory. 

On December 26th the BBC News website produced one article on the subject of the Russian findings. The accompanying links to ‘related articles’ all lead to recycled items. Towards the end of the report, the BBC once again opts for the promotion of Palestinian conspiracy theories.

“Many senior Palestinian officials have blamed Israel for the death, although Israel has strenuously denied having anything to do with it.”

me pge aft 26 12

Arafat Russian report

Previously, two reports were published on the subject of the French findings and thirteen related articles appeared on the BBC News website’s Middle East page in a 48 hour period on the subject of the Swiss findings, nine of which also amplified the conspiracy theory surrounding Arafat’s death.

In other words, the BBC News website devoted over four times the number of articles to the coverage of findings interpreted as moderately supporting the theory that Arafat was poisoned than it did to the two other sets of findings which found that Arafat died of natural causes. 

More from Hadar Sela
Weekend long read
1) At WINEP Elana DeLozier analyses the recent Houthi attack on the...
Read More
Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *