BBC News misleads on Russian S-300 missiles and Iran sanctions

Notwithstanding the confusion surrounding the story, the BBC News website published an article on April 11th titled “Russian S-300 air defence missiles ‘arrive in Iran’” which opens as follows:S 300 art

“Russia is reported to have started delivering S-300 surface-to-air missiles to Iran, under a deal opposed by Israel, the US and Saudi Arabia.

Iran’s foreign ministry spokesman Hossein Jaberi-Ansari said “the first stage of the contract has been implemented”.

It is not yet clear how many missiles may have been delivered.

The controversial contract got the go-ahead after international sanctions on Iran were lifted last year.” [emphasis added]

The link in that last sentence leads to a BBC report from April 13th 2015 titled “Russia lifts ban on S-300 missile system delivery to Iran”. The following day the BBC produced an additional report on the same topic – “US concern as Russia lifts ban on Iran arms delivery” – which was discussed here.

When those two articles were published the P5+1 had just reached (on April 2nd 2015) a framework deal with Iran concerning its nuclear programme which – as the BBC itself reported at the time – imposed restrictions on Iran’s nuclear programme in return for the gradual lifting of sanctions following verification of Iranian compliance.

Later on in this report readers are correctly informed that:

“The $800m (£562m) contract, signed in 2007, was frozen by Russia in 2010 because of the international sanctions. President Vladimir Putin unfroze it a year ago.” [emphasis added]

The JCPOA was finalised on July 14th 2015 with October 18th 2015 designated as ‘Adoption Day’ and January 16th 2016 as ‘Implementation Day’. According to the agreement the various relevant sanctions imposed by the UN, the EU and the US were to be lifted on ‘Implementation Day’ pending the release of an IAEA report confirming implementation of the terms of the deal by Iran.

In other words, the BBC’s claim that Russia gave the go-ahead to the delivery of S-300 missiles to Iran “after international sanctions on Iran were lifted last year” is inaccurate and materially misleading because the sanctions were not lifted “last year” but nine months after the Russian announcement.

More from Hadar Sela

BBC News Christmas report amended to remove misleading description

An article currently appearing on the BBC News website under the title...
Read More