Revisiting a BBC journalist’s claim about ‘Palestinian land’

Blanket acceptance of a political narrative leads to inaccurate reporting.

Back in April 2013 we documented some less than impartial Tweets from the then BBC Jerusalem bureau correspondent Wyre Davies.

As was noted here at the time:

“The site of the Al Mahrour (also spelt Al Makhrour) restaurant is situated in Area C where, according to the Oslo accords signed willingly by the representatives of the Palestinian people, Israel has administrative and security control.

The restaurant was constructed without planning permission or the appropriate building permits and hence was the subject of a demolition order issued in 2005 and carried out in May 2012. The restaurant was then rebuilt – also illegally without the necessary planning permission or building permits. The restaurant’s owner/constructor was given the opportunity to appear before the planning committee of the Civil Administration. A second demolition order was issued and that was carried out on April 18th 2013. The electricity line to which Davies refers was also illegally connected.”

The story did not however end there. In late July the High Court of Justice handed down a ruling which – as the Times of Israel reported – brought a long legal battle to a close.

“Israeli security forces demolished a family’s home and restaurant near Bethlehem on Monday, ending a nearly 15 year-long legal battle against the Palestinian locals led by a subsidiary organization of KKL-JNF Jewish National Fund.

The razing of the Cassia family’s compound followed a High Court of Justice ruling last month that rejected the Palestinians’ last ditch petition against the demolition orders.

 The property, located between the villages of Battir and Beit Jala south of Jerusalem, are located in Area C of the West Bank, where Israel exercises civilian and military control.

The Cassia family claims to have owned the property for generations. To prove ownership, they provided Israeli authorities with a so-called malia document, which shows property tax payment from when Jordan controlled the West Bank.

However, the Defense Ministry on several occasions over the past two decades rejected their requests for building permits, saying the tax paper was not enough to prove ownership under Israeli law.

Nonetheless, the family went ahead and built on what long had been agricultural lands in 2005, constructing a large home as well as a restaurant and a farm. The Civil Administration – the Defense Ministry body that authorizes construction in Israel-controlled Area C of the West Bank, issued demolition orders and razed several structures in the decade and a half that followed, but the home and restaurant had remained standing as the Cassias fought the orders in court.

In 2017, Himanuta, a KKL-JNF branch organization known for purchasing lands in the West Bank and East Jerusalem, joined the state’s legal efforts against the Cassias, coming forward with documents showing that they purchased the land in 1969, which the court accepted as legitimate.”

In other words, Wyre Davies’ claim that the restaurant was located “on Palestinian land” has been shown to be inaccurate. That, however, is what happens when BBC correspondents make blanket assumptions based on a politically motivated narrative which inaccurately portrays all locations beyond the 1949 Armistice lines as “occupied” and “Palestinian”.  

Related Articles:

A story BBC audiences are unlikely to be told

Looking beyond the BBC’s simplistic portrayal of Gush Etzion

BBC’s Wyre Davies Tweeting for illegal building

More from Hadar Sela

Reviewing BBC News website portrayal of Israel and the Palestinians in Q1 2017 – part one

A summary of the BBC News website's coverage of Israel and the...
Read More