Details, details, details: Telegraph misleads on Israeli settlement claim

So, the number 463 includes only 50 new homes, 234 units in one new nursing home building and the legalization of 179 already existing homes.

Here’s the entire text of a very short article published in the print edition of The Telegraph on Sept. 1st, titled “Israel’s approval of West Bank homes angers US”.

Israel yesterday approved the construction of 463 homes for Jewish settlers in the occupied West Bank, the watchdog Peace Now said, drawing a sharp rebuke from the United States.

Washington said it was “deeply concerned” and a senior US official criticised the “pervasive advancement of settlement activity”. A recent report by the EU, Russia, the UN and the United States said such construction eroded the possibility of a two-state solution.

The Telegraph’s claim is extremely misleading.

As reports in Reuters, International Business Times and BBC made clear, Israel did not approve the construction of 463 new homes.

The number 463 includes the following:

  • 30 new houses in Beit Arye
  • 20 new homes in Givat Zeev
  • 1 new 234-unit nursing home in Elkana
  • 179 building permits which were issued retroactively, legalizing under Israeli law already existing housing units that were erected in the settlement of Ofarim

So, the number 463 includes only 50 new homes, 234 units in one new nursing home building and the legalization of 179 already existing homes.

Oh, those pesky details.

 

Written By
More from Adam Levick

Guardian and Independent coverage of second flotilla omits key facts

This was published by Just Journalism ‘Israel accused of trying to intimidate...
Read More